Beschrijving
Dit is de verplichte SKJ training Beroepscode, tuchtrecht en ethiek
LET OP: Het is mogelijk om alleen de basistraining (dagdeel: 1) of alleen de verdiepende training (dagdeel: 2) te volgen. Geef bij de opmerkingen aan of je beide dagdelen wilt volgen of slechts één dagdeel (en zo ja, welk dagdeel).
Inhoud dagdeel 1 (basismodule Professionele Standaarden):
Tijdens de training reflecteer je op je persoonlijke waarden en de invloed daarvan op je professioneel handelen. Er is aandacht voor professionele autonomie en de verwachtingen van zowel de professional als de organisatie om dit adequaat te ondersteunen. Professionele standaarden, zoals vakinhoudelijke richtlijnen en de beroepscode, worden besproken en in de praktijk gebracht.
Het werkveld van de sociaal werker is uitgebreid en vereist dat professionals goed uitgerust zijn om soms lastige beslissingen te nemen. Hoe neem je dergelijke beslissingen en hoe balanceer je deze? Vaak komt de vraag naar voren of we correct handelen. Je leert morele vragen en de daaruit voortvloeiende ethische dilemma’s te herkennen in praktijksituaties. Je ontvangt tools om professioneel met deze situaties om te gaan door ze vanuit verschillende perspectieven te bekijken.
Dit eerste dagdeel eindigt met een plenaire kennistoets.
Inhoud dagdeel 2 (Beroepsethiek en Moreel beraad):
De behandelde theorie van dagdeel 1 m.b.t. ethiek zal in dit 2e dagdeel in de praktijk worden gebracht door eigen geanonimiseerde casuïstiek uit de praktijk in een Moreel beraad te bespreken. Je leert een morele vraag te formuleren en een ethisch dilemma in kaart te brengen. In dit Morele beraad wordt er met stappen gewerkt die de groep stapsgewijs door het Morele beraad heen leiden, zodat dit voor iedere deelnemer goed te volgen en uitvoerbaar is. Door het op deze wijze oefenen van een Moreel beraad in de training ben je na afloop in staat een Moreel beraad in de eigen organisatie op team – of intervisieniveau toe te passen.
Centraal in de trainingen van Groeimee staat ervaringsgericht leren. Beknopte theorie wordt gecombineerd met praktische oefeningen. Na afloop heb je zowel je kennis als je vaardigheden vergroot. Je gaat experimenteren, leren en reflecteren in een omgeving waar vertrouwen en plezier voorop staan!
Trainers
Sandra van der Vliet
Sandra van der Vliet heeft in de afgelopen 30 jaar gewerkt in de (gedwongen) jeugdhulpverlening. Zij is gestart als groepsleidster in een kindertehuis, heeft daarna als Jeugd- en gezinsbeschermer gewerkt en werkte de afgelopen jaren bij Veilig Thuis. Na het behalen van een PABO diploma is zij werkzaam geweest als leerkracht op een basisschool.
Echter een stukje van haar hart was achter gebleven bij het werken met kinderen en gezinnen in lastige opvoedsituaties waardoor zij weer is geen werken in de de gedwongen hulpverlening. Tegelijkertijd heeft zij een opleiding tot trainer gevolgd en interne trainingen verzorgd binnen De Jeugd- en Gezinsbeschermers en voor professionals bij Veilig Thuis. Door haar jarenlange ervaring in het werkveld heeft zij expertise opgebouwd op het gebied van gespreksvoering met kinderen, rapporteren, oplossingsgericht werken en het thema huiselijk geweld en kindermishandeling.
De wens om professionals binnen jeugdhulp/ jeugdbescherming en sociaal domein verder toe te rusten en vakbekwaam te maken zodat ook zij met hun “hart” hulpverlening kunnen blijven bieden, heeft gemaakt dat zij zich nu volledig als trainer inzet bij Stichting Groeimee.
Yvonne van Pouderoijen
Yvonne van Pouderoijen MSc. is orthopedagoog en docent en onderzoeker. Haar expertise is Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. Yvonne heeft jarenlange ervaring in het werken binnen de jeugdzorg als gedragswetenschapper, teammanager, behandelcoördinator, hulpverlener en trainer. In de rol als inhoudelijk adviseur vanuit het Landelijk Netwerk Veilig Thuis is zij in 2018 betrokken geweest bij het opstellen van het afwegingskader bij 4 van de 8 beroepsgroepen. Tevens was zij aandachtfunctionaris Triage-instrument en landelijk trainer Triage- Instrument, herziende versie.
Referenties
“Ik vond de training zeer verhelderend. Vaak blijf je toch relatief op de oppervlakte zitten bij een training, maar bij deze training ga je echt de diepte in en behandel je vraagstukken vanuit de praktijk! Al om al een goede cursus!”
“Vlotte, heldere en praktische training. Ook als je hem verplicht moet volgen om SKJ geregistreerd te worden/te blijven is het een waardevolle training waar je zeker iets uit haalt.”
“Leerzaam om samen met collega’s en de trainers de theorie en vooral de stappen van het moreel beraad door te lopen in een veilige en gelijkwaardige omgeving / sfeer”
“Door deze training sta je weer even stil bij de kaders waarin je werkt maar vooral ook de vrijheid die je hebt als professional. Het zorgt voor een helikopter view en leert je denken vanuit verschillende perspectieven. De koppeling met de beroepscode en de vakinhoudelijke richtlijnen zorgen voor hele concrete handvatten die je direct kan toepassen in de praktijk.”
“Inspirerend en vernieuwend, juist als je dacht alles al te weten.“
“Ik ben normaal gezien echt kritisch over trainingen en vind ze altijd tegenvallen, dus dat ik allemaal 10en heb gegeven is echt uitzonderlijk voor mij. Het is een erg fijne en concrete training om te volgen. Een must als je in de jeugdhulpverlening werkzaam bent.”
“Het is belangrijk om deze training te volgen, om te weten wat je rechten en plichten zijn. Het inspireert en laat je kritisch nadenken.”
“Voor mij als beginnend professional was dit erg leerzaam. Het heeft mij meer handvatten gegeven om autonoom te handelen en door het moreel beraad heb ik veel geleerd over de perspectieven van andere deelnemers. Aanrader!”
“De training: ‘Basis- en verdiepingstraining Professionele standaard voor de jeugd- en gezinsprofessional’ zou ik collega hulpverleners aan willen raden. Waar ik in het begin dacht een stoffige saaie training te gaan volgen, heeft deze training het tegendeel bewezen. De theorie sluit aan op het werkveld en geeft inzichten van hoe dit toe te passen. Verder heeft de training mij kennis gegeven van onderbelichte, maar zeker niet minder belangrijke thema’s als hulpverlener.”