Beschrijving
Voer je gesprekken met kinderen en wil je weten hoe je deze effectief kunt vormgeven? Deze training is dan perfect voor jou. Je leert hoe je creatieve middelen kunt inzetten om gesprekken met kinderen succesvol te laten verlopen. Kinderen zijn niet gewend om stil te zitten en gesprekken te voeren; ze zijn creatief van geest. Door hierop in te spelen, worden de gesprekken waardevoller, zowel voor jou als voor het kind.
In de training komen de volgende onderdelen aan bod:
- Aansluiting vinden in gesprekken met kinderen onder de 12 jaar in diverse ontwikkelingsfasen
- De participatie van het kind
- Houdingsaspecten van de hulpverlener tijdens gesprekken met het kind
- Het creëren van veiligheid in gesprekken
- Het voeren van metagesprekken
- Aandacht voor non-verbale communicatie
- Gesprekstools die geschikt zijn voor verschillende situaties worden belicht en toegelicht
- Deze gesprekstools en theorieën toepassen in gesprekken met het kind
- Eigen creatieve mogelijkheden verkennen om in onverwachte situaties te kunnen improviseren met wat er in de omgeving beschikbaar is voor een gesprek
- De richtlijn “samen beslissen over passende hulp” volgen
Na het volgen van deze training heb/kun je:
- Kennis hebben van diverse manieren om gesprekken aan te gaan met kinderen in verschillende leeftijdsfasen (tot 12 jaar) en situaties
- Het kind binnen de wettelijke kaders betrekken bij een hulpverleningstraject
- Reflecteren op de eigen houding
- Een veilige gespreksomgeving creëren en in stand houden
- Bewust zijn van de invloed van non-verbale communicatie en metagesprekken voeren met het kind
- De kennis en vaardigheden bezitten om verschillende gesprekstools en materialen te gebruiken in gesprekken met het kind
- De behoeften van het kind in kaart brengen
- De eigen creativiteit vergroten en deze inzetten om in onverwachte situaties een passend gesprek met een kind te voeren met de middelen die voorhanden zijn.
Centraal in de trainingen van Groeimee staat ervaringsgericht leren. Theorie wordt compact gepresenteerd en verweven met praktische oefeningen. Na de training heb je niet alleen je kennis verbreed, maar ook je vaardigheden vergroot. Je leert door te experimenteren en te reflecteren, en dit alles in een sfeer van vertrouwen en plezier.
Trainers
Sandra van der Vliet
Sandra van der Vliet heeft in de afgelopen 30 jaar gewerkt in de (gedwongen) jeugdhulpverlening. Zij is gestart als groepsleidster in een kindertehuis, heeft daarna als Jeugd- en gezinsbeschermer gewerkt en werkte de afgelopen jaren bij Veilig Thuis. Na het behalen van een PABO diploma is zij werkzaam geweest als leerkracht op een basisschool.
Echter een stukje van haar hart was achter gebleven bij het werken met kinderen en gezinnen in lastige opvoedsituaties waardoor zij weer is geen werken in de de gedwongen hulpverlening. Tegelijkertijd heeft zij een opleiding tot trainer gevolgd en interne trainingen verzorgd binnen De Jeugd- en Gezinsbeschermers en voor professionals bij Veilig Thuis. Door haar jarenlange ervaring in het werkveld heeft zij expertise opgebouwd op het gebied van gespreksvoering met kinderen, rapporteren, oplossingsgericht werken en het thema huiselijk geweld en kindermishandeling.
De wens om professionals binnen jeugdhulp/ jeugdbescherming en sociaal domein verder toe te rusten en vakbekwaam te maken zodat ook zij met hun “hart” hulpverlening kunnen blijven bieden, heeft gemaakt dat zij zich nu volledig als trainer inzet bij Stichting Groeimee.
Referenties
“een leuke, leerzame training met veel tools en inspiratie”
“een inspirerende training met tools die je kan inzetten tijdens gesprekken met kinderen”
“Inspirerende training waarin je je kunt verdiepen in de achtergronden van methodieken”
“fijne leerzame training als je voor je werk gesprekken voert met kinderen”
“zorgt voor inspiratie en nieuwe energie om aan de slag te gaan”
“Fijne actieve training om je skills en kennis weer even te finetunen”